Versie: 21 november 2024

18.1. Op de rechtsverhouding tussen ons is het Nederlands recht van toepassing.
18.2. We zullen pas een beroep op de rechter doen nadat wij ons tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
18.3. Ik ben op ieder moment bevoegd wijzigingen aan te brengen in mijn Algemene Voorwaarden, welke in werking treden op het aangekondigde tijdstip. Ik zend jou de gewijzigde voorwaarden tijdig toe.
18.4. Is geen tijdstip van inwerkingtreding medegedeeld aan jou, dan treden de wijzigingen tegenover jou in werking wanneer jou de wijziging is medegedeeld.
18.5. Bij nietigheid of vernietigbaarheid van een of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden, zullen de overige bepalingen van kracht blijven.
18.6. In het geval van nietigheid of vernietigbaarheid van een bepaling, zullen wij in overleg treden met het doel nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige dan wel vernietigde bepalingen in acht wordt genomen.

ARTIKEL 18. Overige bepalingen

17.1. Klachten over de (uitvoering van de) overeenkomst, moeten binnen bekwame tijd nadat je een gebrek hebt ontdekt of redelijkerwijs had moeten ontdekken volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij mij.
17.2. Wanneer een gebrek later dan de in het vorige lid genoemde termijn wordt gemeld, dan kan je geen beroep meer doen op ontbinding van de overeenkomst of schadevergoeding.
17.3. Ik beantwoord klachten binnen een termijn van 14 dagen, gerekend vanaf de datum van ontvangst van de klacht. Wanneer de klacht een langere verwerkingstijd vraagt, dan laat ik binnen 14 dagen na ontvangst van de klacht aan jou weten wanneer je een antwoord kan verwachten.
17.4. Je dient mij in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen, of een langere tijd indien dat redelijk is.
17.5. Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.
17.6. Ben je niet tevreden met het voorstel voor een oplossing met betrekking tot een online afgesloten overeenkomst tussen ons, dan kan je een klacht indienen via het ODR platform van de Europese Commissie.

ARTIKEL 17. Klachten

16.1. Ik behoud mij, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders overeengekomen, de rechten en bevoegdheden voor die mij toekomen op grond van het intellectueel eigendomsrecht.
16.2. Je mag niet zonder mijn voorafgaande schriftelijke toestemming de door mij vervaardigde werken verveelvoudigen, openbaar maken of op een andere manier ter kennis van derden brengen, tenzij anders overeengekomen of anders voortvloeit uit de aard van de overeenkomst.
Onder vervaardigde werken wordt verstaan, maar dit is niet beperkt tot: door mij gemaakte teksten en gegeven advies.
16.3. De intellectuele eigendomsrechten die rusten op door mij vervaardigde werken blijven bij mij en worden niet overgedragen aan jou.
16.4. Een conceptversie mag nooit verveelvoudigd of openbaar gemaakt worden door jou.
16.5. Door mij vervaardigde werken mogen alleen gebruikt worden zoals is overeengekomen.
16.6. Je moet mijn naam vermelden bij teksten die ik heb geschreven voor in magazines en blogs en soortgelijke media.
16.7. De door mij vervaardigde werken mogen niet aangepast worden, behalve wanneer door mij gecommuniceerd wordt op welke manier dat mag.
16.8. Je mag geen enkel intellectueel eigendomsrecht of licentie uit een met mij gesloten overeenkomst aan derden overdragen of geven, behalve wanneer ik schriftelijk toestemming geef en die derde eventueel een vergoeding aan mij betaalt.
16.9. Tenzij de gevolgen daarvan in strijd zijn met de redelijkheid en billijkheid, is het jou zonder mijn voorafgaande toestemming niet toegestaan door mij vervaardigde werken te gebruiken of verder te laten uitwerken, en de licentie komt te vervallen:
    A. indien jij je betalingsverplichtingen niet of niet volledig nakomt of op een andere manier in gebreke bent;
    B. indien de Opdracht voortijdig wordt beëindigd zoals genoemd in artikel 12 of 13;
    C. in geval van jouw faillissement, tenzij de intellectuele eigendomsrechten volledig aan jou zijn overgedragen.
16.10. Bij inbreuk op het auteursrecht heb ik recht op een vergoeding van het gebruikelijke honorarium voor een dergelijke vorm van gebruik. Ik verlies door het recht op de genoemde vergoedingen niet mijn recht op enige aanvullende schadevergoeding.
16.11. Ik behoud de vrijheid, met inachtneming van jouw redelijke belangen, om de door mij vervaardigde werken zelf direct na levering te gebruiken voor: mijn online portfolio (zoals op social media en de eigen website), mijn offline portfolio, eigen publiciteit, verwerving van opdrachten, en andere manieren van zelfpromotie. Uitzondering is wanneer jij voorafgaand de levering uitdrukkelijk bezwaar maakt en/of hier andere afspraken over zijn gemaakt.

ARTIKEL 16. Intellectuele eigendomsrechten

15.1. Artikel 14 is ook van toepassing op als je Zakelijke klant bent.
15.2.
Ik ben tegenover jou als Zakelijke klant alleen aansprakelijk voor schade die je lijdt wanneer deze schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
15.3. Wanneer ik aansprakelijk ben voor enige schade, dan ben ik tegenover jou alleen aansprakelijk voor schade die direct voortvloeit uit of verband heeft met de overeenkomst (“directe schade”). Onder directe schade wordt verstaan:
    A. redelijke kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze      Algemene Voorwaarden;
    B. redelijke kosten gemaakt om een gebrekkige prestatie van mij aan de overeenkomst te laten beantwoorden voor zover deze aan mij                toegerekend kunnen worden;
    C. redelijke kosten gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover je als Zakelijke klant aantoont dat deze kosten hebben              geleid tot voorkoming of beperking van directe schade als bedoeld in dit artikel.
15.4. Ik ben tegenover jou niet aansprakelijk voor indirecte schade, ofwel schade die niet in rechtstreeks causaal verband staat met een toerekenbare tekortkoming van mij. Hieronder wordt begrepen, maar dit is niet beperkt tot: gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
15.5. Ik ben niet aansprakelijk voor onjuistheden die door jou niet zijn opgemerkt tijdens de feedbackronde(s).
15.6. Je vrijwaart mij ter zake van aanspraken van derden, die stellen schade te hebben geleden door of in verband met de werkzaamheden die door mij ten behoeve van jou zijn uitgevoerd.
15.7. Je vrijwaart mij voor aanspraken door derden met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op alle door jou verstrekte informatie, bescheiden, media en/of gegevens, die bij de uitvoering van de overeenkomst worden gebruikt.
15.8. Wanneer ik aansprakelijk ben, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald, vermeerderd met het eigen risico. Wanneer een (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag ontbreekt, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

ARTIKEL 15. Aansprakelijkheid ten opzichte van Zakelijke klanten

14.1. Ik ben alleen aansprakelijk voor schade die aan mij is toe te rekenen.
14.2. Ik ben niet aansprakelijk voor schade doordat ik van door jou als Consument gegeven onjuiste, onvolledige of onbetrouwbare informatie ben uitgegaan.
14.3. Ik ben niet aansprakelijk voor schade indien jij zelf aanpassingen doet aan de geleverde teksten.
14.4. Elke aansprakelijkheid vervalt door het verloop van één jaar vanaf het moment dat de overeenkomst door voltooiing, opzegging of ontbinding is geëindigd.

ARTIKEL 14. Aansprakelijkheid ten opzichte van Consumenten

Opzegging
13.1. Wij mogen allebei de overeenkomst door opzegging beëindigen, indien gewenst met onmiddellijke ingang. Wanneer je opzegt als Consument, dan wordt artikel 12 in acht genomen.
13.2. Ik behoud, mits het herroepingsrecht niet (meer) van toepassing is, in geval van opzegging van een overeenkomst door jou aanspraak op betaling van het volgende bij de volgende diensten:
    A. Werkzaamheden op basis van uurtarief: De reeds gemaakte uren.
    B. Schrijven van teksten (vast tarief): het totaal overeengekomen bedrag.
    C. Schrijfbegeleiding (vast tarief): het totaal overeengekomen bedrag.
Daarnaast behoud ik recht op de reeds gemaakte onkosten, en/of eventueel aanvullend naar redelijkheid vast te stellen loon.
13.3. Ik behoud in geval van opzegging van een overeenkomst door mij aanspraak op betaling van het volgende bij de volgende diensten:
    D. Werkzaamheden op basis van uurtarief: De reeds gemaakte uren.
    E. Schrijven van teksten (vast tarief):
    - indien de briefing is geweest: 10% van het totaal overeengekomen bedrag;
    - indien het eerste concept is geleverd: 80% van het totaal overeengekomen bedrag
    F. Schrijfbegeleiding (vast tarief): het totaal overeengekomen bedrag naar rato het aantal sessies is geweest.
Voorbeeld: Zitten er 6 sessies bij schrijfbegeleiding, zijn er 2 geweest en zeg ik dan op, dan heb ik recht op betaling van 2/6e van het totaal overeengekomen bedrag.
Daarnaast behoud ik recht op de reeds gemaakte onkosten, en/of eventueel aanvullend naar redelijkheid vast te stellen loon.
Ontbinding
13.4. Wij mogen allebei de overeenkomst ontbinden wanneer de andere partij tekortschiet in de nakoming van de overeenkomst, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt. De tekortschietende partij dient eerst in gebreke gesteld te worden en een redelijke termijn gegeven te worden om na te komen, behalve als de nakoming blijvend of tijdelijk onmogelijk is.
13.5. Ik behoud in geval van ontbinding van een overeenkomst door één van ons op grond van vorig lid altijd aanspraak op betaling conform lid 3 van dit artikel.
13.6. Wanneer de overeenkomst ontbonden wordt op grond van lid 4 van dit artikel, en je op moment van ontbinding al prestaties ter uitvoering van de overeenkomst hebt ontvangen, dan zullen deze prestaties geen voorwerp van ongedaanmaking zijn.
Schadevergoeding
13.7. Ik hoef geen schadevergoeding te betalen wanneer ik een overeenkomst met jou als Zakelijke klant ontbind of opzeg.


ARTIKEL 13. Tussentijdse beëindiging

Algemeen
12.1. Je mag als Consument de overeenkomst op afstand binnen een bedenktijd van 14 dagen herroepen.
12.2. De bedenktijd gaat in op de dag dat de overeenkomst op afstand wordt gesloten.
12.3. Wanneer je gebruikmaakt van jouw herroepingsrecht, dan meld je dit door middel van het modelformulier voor herroeping (bijlage 1) aan mij, of op een andere ondubbelzinnige wijze.
12.4. Ik stuur jou na melding van jouw herroeping zo spoedig mogelijk een ontvangstbevestiging.
12.5. Ik vergoed alle betalingen door jou gedaan, binnen 14 dagen vanaf de dag dat je de herroeping meldt.
12.6. Ik maak voor betalingen bedoeld in artikel 12.5 gebruik van hetzelfde betaalmiddel als door jou is gebruikt, tenzij je uitdrukkelijk met een ander betaalmiddel hebt ingestemd en je hierdoor geen kosten hebt.
12.7. Ik ben bij terugbetaling zoals genoemd in artikel 12.5 niet verplicht bijkomende kosten te betalen wanneer je uitdrukkelijk voor een andere wijze van de door mij aangeboden minst kostbare wijze van terugbetaling en/of standaardlevering hebt gekozen.
12.8. Het risico en de bewijslast voor juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij jou.
Uitzonderingen
12.9. Je hebt geen herroepingsrecht in geval je een dienst afneemt van mij, en:
● de nakoming van die dienst al heeft plaatsgevonden;
● de uitvoering van die dienst is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van jou; én
● je hebt verklaard afstand te doen van jouw herroepingsrecht zodra ik zou beginnen met nakoming van de overeenkomst.
12.10. Zakelijke klant heeft geen recht op herroeping.

ARTIKEL 12. Herroepingsrecht

Aan mijn zijde
11.1. Ik hoef mijn verplichtingen uit de overeenkomst niet na te komen wanneer nakoming van de overeenkomst tijdelijk of blijvend onmogelijk is geworden door overmacht.
11.2. Onder overmacht wordt verstaan elke niet-toerekenbare onmogelijkheid om de verplichtingen van de overeenkomst na te komen, zoals onder andere, maar niet uitsluitend: brand, ongevallen, apparatuur dat kapot gaat, softwarestoringen, computerstoringen, onverwachte wegwerkzaamheden, oponthoud in het verkeer, ziekte, overheidsmaatregelen, epidemieën, en pandemieën.
11.3. Ik stel jou zo spoedig mogelijk op de hoogte van mijn overmachtsituatie.
11.4. In geval van overmacht zoek ik samen met jou naar een passende oplossing. Ik zal me indien dat nodig is, bijvoorbeeld inspannen om een vervanger te vinden.
11.5. In geval van overmacht hoef ik jou geen schadevergoeding te betalen.
11.6. In geval van overmacht heb je als Zakelijke klant geen recht op gehele of gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst, tenzij anders overeengekomen.
11.7. In geval van overmacht heb je als Zakelijke klant geen recht jouw verplichtingen op te schorten, tenzij anders overeengekomen.
Aan jouw zijde
11.8. Ook jij moet een overmachtsituatie aan jouw zijde zo spoedig mogelijk aan mij bekend maken.

ARTIKEL 11. Overmacht

10.1. Ik ben verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die ik in het kader van de Opdracht van jou heb verkregen. Informatie geldt in elk geval als vertrouwelijk als dit door jou is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
10.2. Geheimhouding geldt niet (meer) wanneer de betreffende informatie:
    A. al openbaar of algemeen bekend is (geworden);
    B. niet vertrouwelijk (meer) is;
    C. niet gedurende de overeenkomst aan mij bekendgemaakt is; en/of
    D. op andere wijze door mij is verkregen.
10.3. Geheimhouding geldt niet voor zover er een wettelijke informatieplicht aan mij is opgelegd. Ik ben in dit geval geen schadevergoeding verschuldigd aan jou. Ook kan je de overeenkomst dan niet ontbinden.
19.4. Ik zorg ervoor dat de derden die ik ten behoeve van jou inschakel of waaraan ik mijn werk uitbesteed, ook verplicht zich te houden aan dit artikel.

ARTIKEL 10. Geheimhouding 

Verzetten van afspraken
9.1. Onder afspraken worden in dit artikel verstaan (online/telefonische/fysieke) meetings, die al dan niet benodigd zijn voor mij om mijn werkzaamheden te kunnen verrichten.
9.2. Je mag een afspraak alleen bij aantoonbare overmacht verzetten.
9.3. Ik ben niet aansprakelijk voor de gevolgen van het verzetten van een afspraak door jou.
9.4. Verzet je een afspraak, dan moet de nieuwe datum uiterlijk 2 weken na de originele datum plaatsvinden. Dit is anders als dit niet gaat door jouw overmachtsituatie.
9.5. Het staat mij vrij om een afspraak te verzetten, zonder schadevergoeding verschuldigd te zijn aan Zakelijke klant.
9.6. Indien ik een afspraak moet verzetten omdat de gevraagde informatie, gegevens of bescheiden niet op tijd door jou zijn geleverd vóór de afspraak, dan mag ik een meerprijs rekenen voor elke keer dat de afspraak om deze reden moet worden verzet.
No show
9.7. Indien jij niet op een afspraak verschijnt (no show), dan kan ik een eventuele schadevergoeding vragen. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit mijn ingeplande uren naar mijn op dat moment huidige uurtarief, de kosten die ik heb gemaakt voor een eventuele locatie, en/of mijn reeds gemaakte reiskosten.
9.8. Als no show wordt beschouwd dat je niet binnen 10 minuten na het afgesproken tijdstip verschijnt op de afspraak zonder dat je iets laat weten.

ARTIKEL 9. Verzetten van afspraken & shoots / no show

Algemeen
8.1. Je krijgt één feedbackmoment wanneer ik een tekst voor jou redigeer. Je mag feedback geven op de correcties die ik heb gemaakt.
8.2. Schrijf ik een tekst voor jou, dan krijg je twee feedbackrondes. In de eerste feedbackronde mag je feedback geven op de inhoud en de schrijfstijl. In de tweede feedbackronde mag je feedback geven op de aanpassingen die zijn gemaakt naar aanleiding van de eerste feedbackronde.
8.3. Je krijgt 8 werkdagen de tijd per feedbackronde om feedback te geven. In geval van spoed krijg je 4 uur (binnen kantoortijden op werkdagen (= binnen 09:00 - 17:00)) de tijd om feedback te geven.
8.4. Je moet al jouw feedback in één keer tegelijk geven. Geef jij niet in één keer tegelijk jouw feedback, dan mag ik dat laten gelden als een extra feedbackmoment en is lid 8 van dit artikel van toepassing.
Voorbeeld: Geef jij jouw feedback per mail, dan dien jij jouw feedback te bundelen en in één mailtje naar mij te sturen, in plaats van een paar mailtjes achter elkaar.
8.5. Feedback wordt, waar mogelijk en indien redelijk, verwerkt tot een definitieve versie.
8.6. Onder niet-redelijke feedback wordt onder andere verstaan, maar dit is niet beperkt tot:
    A. feedback die (veel) afwijkt van wat eerder besproken is;
    B. feedback zonder suggesties voor alternatieven. Voorbeeld: “Ik voel deze tekst niet” is feedback zonder suggestie voor een alternatief. “Ik
    zou graag willen dat de tekst wat informeler wordt geschreven.” is wel feedback met een suggestie voor een alternatief.
8.7. Indien je niet-redelijke feedback verwerkt wil hebben, dan mag ik een meerprijs in rekening brengen voor het verwerken van deze feedback, al dan niet op basis van mijn op dat moment huidige uurtarief. Daarnaast behoud ik het recht om niet-redelijke feedback weigeren te verwerken.
8.8. Indien je een extra feedbackmoment wenst of wanneer je feedback niet in één keer tegelijk geeft, dan mag ik een meerprijs in rekening brengen voor het meerwerk wat ik doe, al dan niet op basis van mijn op dat moment huidige uurtarief.
8.9. Indien je niet binnen de aangegeven feedbacktermijn reageert op een conceptversie, dan kan ik wellicht niet voldoen aan een eventuele deadline, zonder dat ik schadevergoeding aan jou verschuldigd ben. Ook andere risico’s zijn voor jou. Daarnaast mag ik tussentijds factureren.

ARTIKEL 8. Feedbackronde(s)

ARTIKEL 8. Feedbackronde(s)

Algemeen
7.1. Ik voer een opdracht uit met de zorgvuldigheid en deskundigheid die onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijs van mij mag worden verwacht.
7.2. Ik voer een opdracht naar eigen inzicht uit.
7.3. Om de opdracht naar mijn eigen inzicht te kunnen uitvoeren, moet je eventuele instructies opvolgen.
7.4. Ik heb een inspanningsverplichting, en geen resultaatsverplichting. Dat betekent dat ik mijn best doe een bepaald resultaat voor jou te behalen, maar dat ik je geen resultaten kan garanderen.
Leveren van informatie, media, bescheiden en gegevens door jou
7.5. Je zorgt ervoor dat je alle relevante informatie, media, bescheiden en gegevens waarvan jij begrijpt of redelijkerwijs dient te begrijpen dat die benodigd zijn voor correcte uitvoering van de overeenkomst, tijdig, in gewenste vorm en wijze levert aan mij.
7.6. Stel je de gevraagde informatie, media, bescheiden en/of gegevens niet, niet tijdig of niet behoorlijk beschikbaar, en loopt de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan mag ik mijn werkzaamheden opschorten.
7.7. Kosten die opgelopen worden doordat gevraagde informatie, media, bescheiden en/of gegevens niet, niet tijdig of niet behoorlijk worden geleverd, zijn voor jou.
7.8. Je staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, bescheiden en gegevens, ook indien deze van derden afkomstig zijn.
7.9. Je zorgt ervoor dat jij bij het aanleveren en/of uploaden van afbeeldingen, logo’s, teksten, video’s, ontwerpen, en dergelijke, niet handelt in strijd met de intellectuele eigendomsrechten van derden.
7.10. Het behoort niet tot mijn opdracht om onderzoek te doen naar het bestaan van intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot informatie, gegevens, media en bescheiden die jij levert.
Derden
7.11. Ik mag mijn werkzaamheden uitbesteden aan derden.
7.12. Ik ben niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door derden, behalve als het aan mij is toe te rekenen.
Levering
7.13. Een door mij opgegeven levertermijn is altijd een schatting, tenzij anders uitdrukkelijk overeengekomen is dat er sprake is van een harde deadline. Een overschrijding van een doorgegeven geschatte levertermijn geeft jou geen recht op ontbinding van de overeenkomst en/of een schadevergoeding.
7.14. De binding van mij aan een uitdrukkelijk overeengekomen harde deadline vervalt indien jij wijzigingen in de opdracht wenst of wanneer blijkt dat er aanvullend of meerwerk gedaan dient te worden.
7.15. Ik mag mijn werk pas leveren als jij de betaling volledig hebt voldaan.
7.16. Jij bent na levering van mijn werk zelf verantwoordelijk voor het bewaren ervan.

ARTIKEL 7. Uitvoering van opdrachten

7.1. In termijnen betalen kan alleen als we dat hebben afgesproken.
7.2. Ik mag voorafgaand mijn diensten factureren, zowel het totaal overeengekomen bedrag als een aanbetaling.
7.3. Je moet de betaling binnen 20 dagen na ontvangst van de factuur voldoen.
7.4. De vergoeding die ik aan jou als Consument vraag voor het gebruik van een bepaald betaalmiddel bedraagt op z’n hoogst de kosten van het gebruik daarvan voor mij, tenzij het verboden is om de kosten van gebruik door te rekenen naar jou.
7.5. Als Zakelijke klant moet je de betaling zonder opschorting voldoen. Ook mag je geen betaling(en) verrekenen.
7.6. Wanneer je als Zakelijke klant niet aan je betalingsverplichting(en) voldoet, dan ben je van rechtswege in verzuim.
7.7. Wanneer je als Consument niet aan jouw betalingsverplichting(en) voldoet, dan wordt je twee keer door mij in de gelegenheid gesteld binnen een termijn van 14 dagen aan jouw betalingsverplichting(en) te voldoen.
7.8. Wanneer je als Zakelijke klant in verzuim bent, of wanneer de betaling door jou als Consument uitblijft na de eerder genoemde betalingsherinneringen, dan ben je de wettelijke (handels)rente verschuldigd en dan mag ik de buitengerechtelijke kosten in rekening brengen. Het bedrag voor buitengerechtelijke kosten bestaat wanneer je Zakelijke klant bent uit minstens € 40 en dit ben je zonder aanmaning verschuldigd vanaf de dag nadat de overeengekomen uiterste dag van betaling is verstreken.
7.9. Betaal je niet (volledig) of niet tijdig, dan kan ik de (resterende) werkzaamheden ter uitvoering van de opdracht opschorten.
7.10. Wanneer er bij jou sprake is van liquidatie, faillissement, wettelijke schuldsanering of surseance van betaling, dan zijn jouw verplichtingen tegenover mij onmiddellijk opeisbaar. Ook mag ik mijn werkzaamheden opschorten of de overeenkomst beëindigen.
7.11. Ook wanneer je door mij geleverd werk niet gebruikt of niet gaat gebruiken, heb je een betalingsverplichting.

ARTIKEL 7. Betaling

6.1. Indien je spoed hebt bij een opdracht, dan mag ik een additionele 25% van mijn regulier gehanteerde tarief in rekening brengen. Het spoedtarief bestaat dus uit het regulier gehanteerde tarief plus 25% van datzelfde tarief.
6.2. Er is sprake van spoed bij de volgende diensten:
    A. Tekstschrijven: wanneer de tekst binnen 5 werkdagen geleverd moet zijn;
    B. Redigeren: wanneer een tekst binnen 2 werkdagen geredigeerd en geleverd moet zijn;
    C. Schrijfbegeleiding: wanneer er binnen 5 werkdagen gestart wordt met de schrijfbegeleiding.
6.3. De uitvoering van de opdracht vangt aan wanneer ik een akkoord op de offerte of het aanbod heb ontvangen en wanneer je de betaling hebt voldaan.
6.4. De verantwoordelijkheid van de daadwerkelijke levering/aanvang binnen de termijn genoemd in lid 2 van dit artikel, ligt óók bij jou. Van jou wordt verwacht dat je zo spoedig mogelijk reageert op bijvoorbeeld, maar niet beperkt tot, vragen die ik stel en conceptversies die ik lever, zodat ik kan voldoen aan de wens om de opdracht binnen de genoemde tijd in lid 2 van dit artikel te af te ronden of te beginnen.
6.5. Indien ik door jouw toedoen/nalaten mijn werkzaamheden niet kan afronden/beginnen binnen de termijn genoemd in lid 2, dan blijf je het spoedtarief verschuldigd.
6.6. Indien na aanvang van de uitvoering van de opdracht blijkt dat de opdracht geen spoed meer heeft, dan blijf je het spoedtarief verschuldigd.

ARTIKEL 6. Spoed

5.1. Alle tarieven die ik hanteer zijn in euro's en zijn vermeld exclusief eventuele overige bijkomende kosten, zoals, maar dit is niet beperkt tot: reiskosten.
5.2. Tarieven communiceer ik naar Zakelijke klant exclusief btw, en naar Consument inclusief btw.
5.3. Alle tarieven die ik hanteer die op mijn website staan vermeld of die op een andere manier aan jou kenbaar zijn gemaakt, kan ik te allen tijde wijzigen. Bijvoorbeeld omdat er nieuwe wettelijke regelingen zijn (zoals een btw-verhoging) die voor een tariefwijziging zorgen, wanneer de opdracht langer duurt door jouw toedoen/nalaten en/of jij niet tijdig reageert op mijn vragen of niet tijdig de gevraagde informatie/media/gegevens/bescheiden levert.
5.4. Je mag als Consument de overeenkomst ontbinden wanneer een tariefwijziging binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst plaatsvindt.
5.5. Ik mag een meerprijs in rekening brengen wanneer ik door omstandigheden die ten tijde van de offerte of het aanbod onbekend waren, aanvullend of meer werk moet verrichten dan eerder was overeengekomen. Ik geef een opgave met de meerprijs. Heb je bezwaar tegen de aanvullende werkzaamheden of het meerwerk waarvoor de meerprijs geldt, dan heb je het recht om deze werkzaamheden te weigeren. Je moet dan wel alsnog de betaling van de oorspronkelijk overeengekomen opdracht voldoen.

ARTIKEL 5. Tarieven

4.1. Een overeenkomst komt tot stand op het moment dat je mijn aanbod of offerte hebt aanvaard en je hebt voldaan aan de gestelde voorwaarden.
4.2. Overeenkomsten worden zo spoedig mogelijk door mij bevestigd. In het bijzonder geldt in geval van overeenkomsten op afstand dat ik jou een bevestiging van de overeenkomst verstrek op een duurzame gegevensdrager. Die bevestiging sturen moet ik doen binnen een redelijke termijn na het sluiten van de overeenkomst, of voordat de dienst wordt uitgevoerd. Deze bevestiging bevat de in art. 6:230m lid 1 BW genoemde informatie, voor zover ik deze niet voor het sluiten van de overeenkomst op een duurzame gegevensdrager heb verstrekt. Daarnaast bevat de bevestiging, voor zover van toepassing, de bevestiging van de uitdrukkelijke voorafgaande toestemming en jouw verklaring zoals genoemd in artikel 12.9.
4.3. Zolang ik niet heb bevestigd dat ik de aanvaarding van het aanbod of de offerte van jou heb ontvangen, mag je de overeenkomst ontbinden.
4.4. Het is na totstandkoming van de overeenkomst alleen mogelijk de overeenkomst te wijzigen of aan te vullen als dat uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen.

ARTIKEL 4. Totstandkoming van de overeenkomst

3.1. Mijn aanbod of offerte bevat een duidelijke, volledige en begrijpelijke omschrijving van de aangeboden diensten.
3.2. Duidelijke vergissingen of fouten in het aanbod of een offerte binden mij niet.
3.3. Wanneer een aanbod of offerte wordt gedaan waar de dienst geen vast tarief heeft, maar waar het om een dienst op basis van uurtarief gaat, dan wordt door mij ingeschat hoeveel uur ik nodig heb om de dienst te verlenen.
3.4. Aan de geschatte uren voor een dienst en het daaruit voortvloeiende totale tarief kunnen geen rechten worden ontleend. De geschatte uren kunnen in de praktijk zowel lager als hoger uitvallen. Ik factureer altijd naar daadwerkelijk gewerkte uren.
3.5. Een aanbod of offerte is maximaal 14 dagen geldig, tenzij een andere aanvaardingstermijn in het aanbod of in de offerte staat vermeld.
3.6. Als je een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn aanvaardt, dan vervalt het aanbod of de offerte.
3.7. Opdrachten worden schriftelijk door jou bevestigd. Wanneer je er op een andere manier dan schriftelijk mee instemt dat ik begin met het uitvoeren van de Opdracht, dan geldt de inhoud van de offerte of het aanbod als overeengekomen en zijn deze Algemene Voorwaarden van toepassing. Nadere afspraken binden mij pas nadat deze schriftelijk door mij zijn bevestigd.


ARTIKEL 3. Aanbod & offertes

2.1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op:
    A. alle overeenkomsten tussen ons;
    B. de fase voorafgaand aan de totstandkoming van de overeenkomst (zoals bij het doen van een aanbod);
   C. eventuele nieuwe of aanvullende overeenkomsten.
2.2. Deze Algemene Voorwaarden worden op zo’n manier aan jou ter beschikking gesteld dat deze door jou op eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
2.3. Wanneer datgene wat vermeld is in artikel 2.2 niet mogelijk is, dan zal ik vóórdat de overeenkomst wordt gesloten, bekend maken waar deze Algemene Voorwaarden (digitaal) geraadpleegd kunnen worden. Daarnaast maak ik bekend dat deze Algemene Voorwaarden op verzoek digitaal of op een andere manier zullen worden verstuurd.
2.4. We kunnen afwijken van deze Algemene Voorwaarden als we dit uitdrukkelijk overeengekomen zijn, en zolang dit niet in strijd is met dwingend recht.
2.5. De toepasselijkheid van artikel 7:404 BW is expliciet uitgesloten. Dit betekent dat wanneer een opdracht verleend is met het oog op mij, ik de uitvoering van de opdracht niet zelf hoef te verrichten.
2.6. De toepasselijkheid van artikel 7:409 lid 2 BW is expliciet uitgesloten. Dit betekent dat, wanneer een opdracht met oog op mij is verleend, en ik kom te overlijden, mijn erfgenamen geen verplichting hebben om jouw belangen na mijn overlijden te behartigen.

ARTIKEL 2. TOEPASSELIJKHEID VAN DEZE ALGEMENE VOORWAARDEN

In deze algemene voorwaarden worden bepaalde definities gebruikt. Hieronder staat wat ze betekenen.
1.1. Marloes Nijland - Tekstschrijfster, de eenmanszaak van Marloes Nijland, gevestigd te Etten-Leur, Piersonhorst 11, onder KvK-nummer 20148270. In deze Algemene Voorwaarden ook wel aangeduid als “ik” of “mij(n)”.
1.2. Klant: iedere persoon die een of meerdere diensten van mij afneemt. Met deze definitie wordt zowel Zakelijke klant als Consument bedoeld. In deze Algemene Voorwaarden ook wel aangeduid als “jij/je” of “jou(w)”.
1.3. Zakelijke klant: iedere (rechts)persoon die handelt voor doeleinden binnen zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit.
1.4. Consument: iedere natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
1.5. Partijen: jij als Klant en ik als Marloes Nijland - Tekstschrijfster samen. In deze Algemene Voorwaarden ook wel aangeduid als “wij/we” of “ons/onze”.
1.6. Opdracht: de opdracht van jou tot het verlenen van een of meerdere diensten door mij.
1.7. Overeenkomst: de overeenkomst die tot stand is gekomen of komt tussen ons.
Voorbeelden van overeenkomsten zijn, maar dit is niet beperkt tot: de overeenkomst op afstand en/of de overeenkomst van opdracht.
1.8. Overeenkomst op afstand: de overeenkomst die tussen ons wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, zonder dat wij tegelijk fysiek bij elkaar aanwezig zijn, en waarbij, tot en met het moment van het sluiten van de overeenkomst, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand (denk aan telefoon of internet).
1.9. Bedenktijd: de termijn waarbinnen je gebruik kan maken van jouw herroepingsrecht.
1.10. Herroepingsrecht: de mogelijkheid die je hebt om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand.
1.11. Dag: kalenderdag.
1.12. Duurzame gegevensdrager: ieder hulpmiddel dat jou of mij in staat stelt om persoonlijk aan een van ons gerichte informatie op te slaan op een wijze die deze informatie toegankelijk maakt voor toekomstig gebruik, gedurende een periode die is aangepast aan het doel waarvoor de informatie is bestemd. Dit hulpmiddel maakt daarnaast een ongewijzigde weergave van de opgeslagen informatie mogelijk.
Voorbeelden: papier, usb-sticks, cd-roms, dvd’s, geheugenkaarten, harde schijven van computers, en e-mails.

ARTIKEL 1. DEFINITIES

Algemene Voorwaarden